Uwaga! Usługa realizowana jest wyłącznie przez Powiatowe Urzędy Pracy.
Kto może otrzymać pożyczkę z Funduszu Pracy?
Z pożyczki mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tj. przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro),
O pożyczkę mogą ubiegać się także mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Kto udziela pożyczki i na jakich zasadach?
Starosta (tj. starosta powiatu lub prezydent miasta na prawach powiatu, sprawujący zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy lub dyrektor odpowiedniego urzędu pracy działający z upoważnienia starosty lub prezydenta miasta) może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.Starosta uprawniony jest do dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek.
Jaka jest maksymalna kwota pożyczki i jakie jest jej oprocentowanie?
Pożyczka jest udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, zaś jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.Ile wynosi okres spłaty pożyczki?
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.Czy można przedłużyć okres spłaty pożyczki?
Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć okres spłaty pożyczki, ponad przewidziane 12 miesięcy, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.Czy pożyczka może być umorzona?
Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Umorzenie pożyczki nastąpi z urzędu, bez konieczności składania wniosku o umorzenie. Spełnienie warunku umorzenia sprawdzi urząd pracy.Czy wsparcie - niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców - stanowi pomoc publiczną?
Wsparcie polegające na udzieleniu niskooprocentowanej pożyczki z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców (wartość pożyczki bez odsetek) stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1).Do wniosku o udzielenie pożyczki Wnioskodawca dołącza wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Gdzie należy złożyć wniosek o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców z Funduszu Pracy?
Wniosek o pożyczkę mikroprzedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Wnioski powinny być wnoszone w postaci elektronicznej poprzez platformę Praca.gov.pl lub w postaci papierowej(pocztą tradycyjną na adres Powiatowy Urząd Pracy, ul. Rymanowska 20A, 38-500 Sanok lub dostarczone osobiście do skrzynki podawczej znajdującej się przed wejściem do Budynku A urzędu). Prosimy o zwrócenie uwagi na kompletność składanych dokumentów. Dokumenty składane w wersji papierowej powinny zawierać:
- wniosek
- czytelnie podpisana umowa pożyczki – 2 egzemplarze
- klauzula informacyjna
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19
Złożenie wniosku i umowy poprzez platformę Praca.gov.pl, po opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym, pozwoli na obsługę sprawy bez konieczności wizyty w powiatowym urzędem pracy i znacznie przyśpieszy otrzymanie pożyczki.
Wsparcie w ramach art. 15zzd będzie realizowane do końca czerwca 2021 r., przy czym wnioski będą mogły być składane nie później niż do 10 czerwca 2021 r

Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Art. 15zzd
Telefon kontaktowy:
13 46 570 18, 13 46 570 13
Załączniki
- 15zzd_umowa_pozyczki_z_zal_2_v5_24.06.2020.pdf (pdf, 213 KB)
- 15zzd_wniosek_pozyczka_v7_01.01.2021.pdf (pdf, 190 KB)
- 15zzd_wniosek_pozyczka_v7_01.01.2021.docx (docx, 34 KB)
- Zalacznik_nr_1_do_wniosku_wzor_formularza_pomocy_publicznej_v2_03.09.2020.xlsx (xls, 30 KB)
- 15zzd_instrukcja_pozyczka_v6_24.06.2020.pdf (pdf, 182 KB)
- 15zzd_zasady_udzielania_pozyczka_v6_24.06.2020.pdf (pdf, 213 KB)
- 15zzd_instrukcja_PSZ-PKDG_v8_14.10.2020_praca.gov.pl.pdf (pdf, 2.07 MB)