Uprzejmie informujemy, że w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sanoku utworzone zostało Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ).
Centrum Aktywizacji Zawodowej jest wydzieloną organizacyjnie częścią urzędu, która obejmuje:
DZIAŁ POŚREDNICTWA PRACY (PPZ)
Do zakresu działań Działu Pośrednictwa Pracy w szczególności należy:
- Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia, a także pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych.
- Pozyskiwanie ofert pracy.
- Upowszechnianie ofert pracy, w tym przekazywanie ofert do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy.
- Udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy.
- Informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy w tym monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie Sanockim.
- Inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami.
- Współdziałanie z powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania.
- Informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach.
- Świadczenie usług z zakresu sieci EURES.
- Realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grupowymi pracowników.
- Współudział w przygotowaniu i realizacji projektów lokalnych na rzecz aktywizacji bezrobotnych.
- Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca.
- Udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia.
- Udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, a także badanie zainteresowań i uzdolnień zawodowych.
- Kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia.
- Inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad dla bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Udzielanie informacji i doradztwa pracodawcom w zakresie doboru kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych.
- Udzielanie porad indywidualnych i grupowych.
- Współpraca ze szkołami oraz poradniami psychologiczno - pedagogicznymi.
- Planowanie szkoleń zgodnie z potrzebami rynku pracy.
- Współpraca z instytucjami szkolącymi i partnerami rynku pracy.
- Informowanie o możliwościach i zasadach korzystania ze szkoleń proponowanych przez urząd pracy.
- Diagnozowania zapotrzebowania na zawody, specjalności i kwalifikacje na rynku pracy.
- Organizacja szkoleń grupowych i indywidualnych, przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji; zawieranie umów szkoleniowych z instytucjami szkoleniowymi, kierowanie osób na szkolenia, monitorowanie przebiegu szkoleń, prowadzenie analiz skuteczności i efektywności szkoleń.
- Udzielanie pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia.
- Finansowanie studiów podyplomowych.
- Inicjowanie i organizowanie przygotowania zawodowego dorosłych.
- Organizacja i planowanie szkoleń dla osób niepełnosprawnych.
- Współpraca z PCPR w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
- Inicjowanie, wspieranie i prowadzenie Klubu Pracy dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy.
- Przygotowanie i przeprowadzanie sesji szkoleniowych według programu Klubu Pracy.
- Przygotowanie i realizacja zajęć aktywizacyjnych.
- Tworzenie dostępu do informacji i elektronicznych baz danych.
- Sporządzanie sprawozdań i informacji dla potrzeb statystyki i analiz rynku pracy.
DZIAŁ RYNKU PRACY (PP)
Do zakresu działań Działu Rynku Pracy w szczególności należy:

- Gospodarowanie i pozyskiwanie dodatkowych środków z Funduszu Pracy.
- Udział w realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
- Kwalifikowanie bezrobotnych do grup osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.
- Przyjmowanie i analiza wniosków, negocjowanie warunków organizacji miejsc pracy, przygotowywanie umów w ramach:
- prac interwencyjnych;
- robót publicznych;
- staży; - Przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny:
- prac interwencyjnych;
- robót publicznych;
- staży; - Przyjmowanie planów realizacji prac społecznie - użytecznych.
- Zawieranie porozumień i przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia organizowanych prac społecznie -użytecznych.
- Zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia określonych w ustawie.
- Przyjmowanie, analiza i realizacja wniosków o refundację kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego.
- Prowadzenie spraw z zakresu refundacji kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 lub nad osobą zależną osobom bezrobotnym podejmującym zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, skierowanym na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych lub szkolenie.
- Finansowanie stypendium w związku z nauką w szkole.
- Realizowanie zadań związanych z:
- refundacją kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego;
- przyznawaniem bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej;
- refundacją kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej. - Bieżąca analiza stanu wykorzystania i zaangażowania środków Funduszu Pracy.
- Ocena efektywności realizowanych projektów.
- Przeprowadzanie kontroli z zakresu realizacji umów cywilno - prawnych, dotyczących instrumentów rynku pracy.
- Sporządzanie sprawozdań i informacji dla potrzeb statystyki i analiz rynku pracy.